Drámák
599 Ft
Max Frisch, Dürrenmatt társaságában, az ötvenes-hatvanas években a svájci és egyben az egész német nyelvű drámairodalom kiemelkedő és izgalmas alakja volt. Mára ezek a drámák, bár szerzőjük alkotópályája még nem zárult le, hovatovább irodalomtörténeti távlatba kerülnek, és megértek rá, hogy egy kötetben összegyűjtve olvashassuk-vizsgálhassuk őket. Max Frisch írói s egyben drámaírói pályája a II. világháború végén indult, és a megelőző kataklizma élménye nyomta rá a bélyegét sokáig. A drámai műfajban Brecht volt Frisch tanítómestere. Az ő nyomdokain haladva intellektuális-morális elemzésnek vetette alá a fasizmus táptalaját képező német polgárságot. Drámái mind illúziókat rombolnak le, de – és itt a tanítvány elfordul mesterétől – nem pontosan körülhatárolt ideológia szellemében, hanem a háború utáni nyugat-európai irodalomra jellemző tanácstalansággal. Frisch színháza a szkepszis színháza. A szkepszis a drámai formát is kikezdi. Ezért Frisch valamennyi darabja kísérlet egyben újfajta drámai formák kidolgozására. Rekviem, tandráma, modell-dráma, parabola váltogatja egymást. De a bizonytalan tartalmú műfaji meghatározások, formai kísérletek mögött, a szkepszis boncolásán túl minduntalan a humanista értelmiségi aggódásába és éleslátásába ütközünk: aki hol a holtak áldozatával érvel, hol a kispolgár végzetes korlátoltságára és befolyásolhatóságára figyelmeztet, hol az értelmiségi szerepének lehetőségeit vizsgálja ebben az embert önmagával is oly könnyen szembeállító korban.
Elfogyott
enyhén kopott
Vélemény írásához lépj be előbb.
Értékelések
Még nincsenek értékelések.